روش‌های فروش

فروش به معنای انتقال محصول مورد نیاز در ازای دریافت مبلغ مشخص است. برای این کار روش‌های متفاوتی وجود دارد. به عبارت دیگر روش‌های فروش مختلفی است که فروشنده متناسب با جامعه آماری، شرایط شخصی، بهترین روش از میان روش‌های فروش را برمی‌گزیند و به کسب درآمد از آن طریق می‌انجامد.
گاهی برای افزایش فروش فروشندگان از دو یا چند روش به صورت همزمان استفاده می‌کنند. برای مثال علاوه بر روش‌های فروش حضوری، به روش‌های فروش آنلاین اقدام می‌کنند.
روش‌های فروش به طور کلی به دو دسته‌ی حضوری و غیرحضوری تقسیم می‌شوند اما هریک از این روش‌های فروش حضوری و غیرحضوری زیرشاخه‌هایی دارند و روش‌های فروش خود را دارند در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

روش‌های فروش حضوری

– فروش مستقیم: اولین روش از روش‌های فروش، فروش مستقیم است. یعنی فروش به صورت رو در رو و چهره به چهره انجام می‌شود. این ملاقاتی که بین فروشنده و خریدار رخ می‌دهد می‌تواند چه در محل کسب‌وکار و چه در محل مشتری باشد.
برای مثال فروشی که از طریق نرم‌افزار دیوار ایجاد می‌شود، جهت تحویل محصول به خریدار، فروش مستقیم انجام می‌شود.

– فروش از طریق فروشگاه: این روش از روش‌های فروش، فروشندگان به صورت فیزیکی در جایی مثل فروشگاه یا مغازه‌ی شخصی خود ساکن هستند. و مشتریان برای خرید محصول به آنها مراجعه می‌کنند. این یکی از متداول ترین روش‌های فروش است.
چرا که دیده‌اید معمولا سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های لباس، لوازم خانگی و …. از این روش‌های فروش استفاده می‌کنند. در مقاله‌ای درمورد مدیریت فروشگاه به طور کامل بحث کرده‌ایم.

– فروش رویدادی: آخرین روش از روش‌های فروش بیشتر، فروش رویدادی است که در نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها و سایر رویدادهای مربوط به صنعت انجام می‌شود.
فروشندگان می‌توانند از این روش فروش به عنوان یکی از روش‌های فروش محصول کمکی استفاده کنند. یعنی علاوه بر اینکه دفترکاری خود را دارند بره سراغ نمایشگاه‌ها هم برای فروش بیشتر بروند.

فروش حضوری از طریق نرم‌افزار تیم CRM

هر روش فروش از میان روش‌های فروش حضوری را که برگزینید، احتیاج به نرم‌افزار فروش دارد تا سازوکارهای شمارا تنظیم کند. در این میان بهترین نرم‌افزار فروش CRM است چرا که با توجه به نرم‌افزارهای فروش دیگر پرکاربردتر و به صرفه‌تر است. در ادامه به بیان چند قابلیت کاربردی تیم CRM می‌پردازیم تا با این نرم‌افزار فروش آشنا شوید.

– یکپارچگی اطلاعات: ممکن است از پراکنده بودن اطلاعات‌تان در فایل‌های اکسل، ورد یا حتی دفترچه تلفن رنج ببرید. این امر برای شما گیج کننده است و گاهی با خطا مواجه می‌شوید. نرم‌افزار تیم CRM هر مشتری‌ای که به صورت حضوری با آن مواجه هستید را اطلاعاتش را به صورت منظم و یکپارچه ذخیره می‌کند تا در صورت نیاز با ساده‌ترین روش و تنها با یک سرچ به تمامی اطلاعات مشتریان دسترسی پیدا کنید.

– ارزیابی عملکرد: از طریق نرم‌افزار تیم CRM قابلیت تحلیل عملکرد فروش خود را دارید. موجودی انبار، میزان فروش، سوددهی و همه این عوامل را به صورت نمودار و جداول تحلیل می‌کند تا تصمیم‌گیری برای آینده ساده شود.

– هماهنگی تیم‌ها: از طریق نرم‌افزار تیم CRM تیمتان با یکدیگر هماهنگ است. دیگر اعضای تیم به خوبی می‌دانند کدام امور توسط چه کسی انجام شده است در این صورت کاری از قلم نمی‌افتد یا دوباره‌کاری نمی‌شود.

مزایای روش‌های فروش محصولات حضوری

1. اعتمادسازی سریع‌تر: در روش‌های فروش حضوری چون ارتباط رو در رو است مشتری راحت‌تر می‌تواند به فروشنده اعتماد کند.

2. امکان پاسخگویی سریع: در آن لحظه مشتری هرگونه سوال، ابهام یا حتی واکنشی داشته باشد پاسخش را همان لحظه دریافت می‌کند. حتی از واکنش مشتریان می‌توانید نوع رفتار خود را تنظیم کنید در این صورت فروش زودتر انجام می‌شود.

3. امکان نمایش فیزیکی محصول: در روش‌های حضوری، مشتریان می‌توانند محصولات را ار نزدیک ببینند، لمس کنند و در آخر انتخاب کنند. این امر تاثیر زیادی در فروش محصول می‌گذارد.

4. قدرت اقناع بالاتر: در روش‌های فروش حضوری، فروشنده می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های کلامی، زبان بدن و ارتباط عاطفی مشتری را بهتر متقاعد کند و یا حتی مشتریان را به مشتری وفادار تبدیل کند.

روش‌های فروش غیرحضوری

فروش اینترنتی: در این نوع از انواع روش‌های فروش محصول، فروش به صورت اینترنتی انجام می‌شود. روش‌های فروش اینترنتی بسیار گسترده است. شامل موارد زیر است:

– فروش از طریق وبسایت: اگر فروش اینترنتی ندارید می‌توانید با ساخت وبسایت تمامی محصولات خود را به صورت کامل به اشتراک بگذارید تا فروش از طریق وبسایت انجام شود.

– فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی: در این نوع از روش‌های فروش، از طریق اینستاگرام، کانال‌های تلگرامی و حتی ایتا می‌توانید منجر به فروش شوید. معمولا اینستاگرام متداول‌ترین نوع فروش است. از طریق ساختن پیج تمامی محصولات‌تان را به مردم معرفی کنید تا برند شمارا بشناسند.

– فروش از طریق ایمیل: از طریق ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی به مشتریان، با محصول و یا خدمات جدید آشنا می‌شوند و منجر به فروش خواهد شد.

فروش پیامکی: یکی دیگر از روش‌های فروش، فروش پیامکی است. که از طریق پیامک به مشتریان اطلاعیه‌ها، تخفیف‌ها و جوایز، رویدادها و یا حتی تبریک مناسبت‌های خاص را اعلام می‌کنید. این روش باعث ایجاد روابط عاطفی پایدار با مشتریان شده و در نهایت به مشتریان وفادار شما تبدیل می‌شوند.

فروش تلفنی: از دیگر روش‌های فروش، فروش از طریق تلفن است. در این روش فروشندگان تلاش می‌کنند به صورت تلفنی با مشتریان ارتباط برثرار کنند و محصولات خود را معرفی و در نهایت به فروش برسانند. به عبارت دیگر تمامی فرایندهای فروش به صورت تلفنی انجام می‌شود.

فروش غیرحضوری از طریق نرم‌افزار تیم CRM

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم برای هر نوع فروشی به ابزاری نیاز است و چه چیزی بهتر از CRM.
نرم‌افزار CRM علاوه بر اینکه برای فروش حضوری قابلیت‌هایی دارد، در فروش غیرحضوری نیز کاربردی است که به برخی از کاربرد نرم‌افزار تیم CRM در روش‌های فروش غیرحضوری اشاره می‌کنیم.

– ارسال پیامک خودکار: شاید برایتان ارسال پیامک به هر مشتری کار بسیار دشواری باشد. نرم‌افزار تیم CRM این مشکل راهم حل کرده است. چرا که قابلیت ارسال پیامک خودکار بدون کوچک‌ترین خطا و یا حتی نیروی انسانی را دارد.

– اتصال سیستم حضوری و غیرحضوری: در صورتی که از روش‌های فروش مجازی و حضوری همزمان باهم استفاده می‌کنید، نرم‌افزار تیم CRM این دو بخش را به یکدیگر متصل می‌کند.
برای مثال با خرید از فروشگاه آنلاین موجودی فروشگاه حضوری هم کسر می‌شود.

– امکان دورکاری کارکنان: نرم‌افزار تیم CRM قابلیت مدیریت کارکنان از راه دور راهم دارد. به طوری که وظایفی برایشان می‌فرستد و در پایان انتظار انجام آن وظایف را دارد. پس فرقی نمی‌کند که کسب‌وکار شما حضوری باشد یا آنلاین به هرحال کارکنان مدیریت شده پیش می‌روند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد قیمت و نحوه خرید این نرم‌افزار کاربردی بر لینک مربوط کلیک کنید.

مزایای روش‌های فروش غیرحضوری

1. دسترسی به بازار وسیع‌تر: از طریق فروش غیرحضوری می‌توانید به بازار جهانی دسترسی داشته باشید و فروش خود را افزایش دهید.

2. صرفه‌جویی در وقت و هزینه: در روش‌های فروش غیرحضوری، دیگر نیازی به طی کردن مسافت بیهوده نیست. مخصوصا اگر آن جلسه به فروش منجر نشود وقت و انرژی شما هدر می‌رود. بنابراین یکی از مزایای روش‌های فروش غیرحضوری صرفه‌جویی در وقت و انرژی و هزینه است.

3. فعالیت تمام وقت: از طریق روش‌های فروش غیرحضوری می‌توانید به صورت تمام وقت فروش داشته باشید. برای مثال مشتری ساعت 11 شب خرید خود را در وبسایت ثبت می‌کند.

4. امکان توسعه ساده‌تر: از طریق فروش غیرحضوری، توسعه‌ی برندتان ساده‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود.

مسیر روش‌های فروش تا موفقیت

در نهایت نمی‌توان گفت روشی بهترین یا بدترین است. هر روش‌های فروشی متناسب با کسب‌وکار خودش ساخته شده است. بنابراین با توجه به نوع کسب‌وکارتان و شرایطی که دارید روش فروش مناسب را برگزینید. ادغام چند روش‌های فروش می‌تواند سبب افزایش فروش شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مهم

پیمایش به بالا