هر شرکتی برای ادامه کسب و کار خود نیاز به جذب مشتریان جدید دارد. اگر سازمان ها نتوانند مشتریان جدید پیدا کنند، در زمان کمی سهم خود را در بازار از دست می دهند. به همین علت یافتن مشتریان جدید و جذب آن ها به سازمان اهمیت بسیاری دارد. به همین علت تمام سازمان ها باید با توجه به به نوع کاری که انجام می دهند، مشتریان جدید جذب کنند. یکی از ابزارهای کمک کننده در جذب مشتریان نرم افزار سی آر ام هست.
CRM یا همان مدیریت ارتباط با مشتریان، برای هر نوع سازمان، محصول یا خدماتی مناسب است. بنابراین استفاده از تکنیک های سیستم CRM در جذب مشتریان اهمیت بسیاری دارد. سیستم های سی آر ام اطلاعات و دادههای کسب و کار مشتریان را جمع آوری و نسبت به بازخوردهای مشتریان، تعاملات مناسب برقرار و مشتریان جدید جذب می کند. در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد اهمیت جذب مشتری با سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان صحبت کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با تکنیک های جذب مشتری با CRM آشنا شوید.
ارزش جذب مشتریان با CRM
راه های بسیاری برای جذب مشتریان جدید و وفادار کردن مشتریان قبلی وجود دارد اما جذب مشتری با CRM از ارزش بالایی برخوردار است. هر راهی جنبه های منفی و مثبت خود را دارد. یکی از راه های مطمئن و سودمند برای افزایش مشتریان، نرم افزار CRM است. به کمک این نرم افزار می توان تمام راه های دست یابی به مشتریان را پیدا کرد. بدون محدودیت خاصی از نرم افزار CRM میتوان در تمامی سازمان ها و شرکت ها استفاده کرد. با توجه به این مسئله و توانایی این نرم افزار در جذب مشتریان، CRM مورد اقبال عموم شرکت ها است.
با استفاده از نرم افزار CRM می توان تمام امور مربوط به مشتریان مانند امور پیگیری با مشتریان، بررسی نیازهای بازار، خدمات پس از فروش کالاها و خدمات، پیگیری مشتریان و اطلاع رسانی انجام می شود. به منظور جذب مشتریان بیشتر تمام این امور به صورت جامع و کاربردی انجام می شود.
از طرفی با توجه به این که جذب مشتری فقط برای بهبود سازمان کافی نیست، بلکه باید مشتریان جذب شده مدیریت شوند و توجه کافی به این مسئله با نرم افزار CRM امکان پذیر است. مطالعه در خصوص زنجیره ارزش در CRM در رابطه توصیه می شود.
روش های افزایش مشتریان با کمک نرم افزار CRM
شناخت نیاز مشتریان به کمک CRM
اولین روش برای جذب مشتریان، آگاهی از نیازهای آن هاست. هر سازمانی موظف است نیازهای افراد را شناسایی کند تا بتواند محصولات یا خدمات لازم را برای مشتریان فراهم کند. اگر مشتریان نتوانند نیازهای خود را دریافت کنند، از سازمان دلسرد می شوند و دلیلی برای خرید نمی بینند. در نتیجه سازمان نمی تواند مشتریان خود را نگه دارد. به کمک نرم افزار CRM می توان تمام نیازهای مشتریان را شناسایی کرد. همچنین میزان فروش یا عدم فروش محصولات و انواع آن ها در این نرم افزار ثبت می شود. با توجه به اطلاعات فروش، صاخبان کسب و کارها می توانند به نیازهای مشتریان خود پی ببرند. همچنین در نرم افزار CRM میتوان اطلاعات مربوط به زمان فروش محصولات را ثبت کرد. این مسئله باعث می شود که CRM کمک زیادی در برنامه تولید وعرضه محصولات می کند و منجر به جذب مشتری جدید می شود.
توجه کافی به مشتریان قبلی
بسیاری از افراد این تصور را دارند که با ترکز بر یازاریابی و جذب مشتریان جدید می توانند میزان فروش را افزایش دهند. اما توجه کافی به مشتریان قدیمی یکی از کارهایی است که سبب خرید مجدد و حذب مشتریان جدید می شود. اگر مشتریان از محصول و خدمات راضی باشند، آن را به دیگران نیز معرفی می کنند و بدین ترتیب تبلیغات رایگان برای سازمان یا شرکت شما انجام می شود. در نتیجه هر سازمان یا شرکتی موظف است که علاوه بر جذب مشتریان جدید، بر مشتریان قبلی خود نیز تمرکز لازم را داشته باشد و در راستای رضایت ایشان بکوشد. جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی به کمک نرم افزار CRM امکان پذیر است. اگر به مشتریان قدیمی خود توجه نکنید و سبب نارضایتی آن ها شوید، آن ها این نارضایتی را به دیگران منتقل می کنند و جذب مشتریان جدید خیلی سخت خواهد شد. بنابراین توجه به مشتریان قدیمی بسیار اهمیت دارد.
اهمیت به مشتریان جدید در CRM
علاوه بر تمرکز بر مشتریان قدیمی و رفع نیازهای آن ها از وظایف بخش بازرگانی است. باید مشتریان جدید نیز توجه لازم اتخاذ شود، چون پیدا کردن مشتریان فقط مرحله اول جذب مشتریان است. بنابراین بعد از پیدا کردن مشتریان، باید به نیازها، سوالات و نگرانی های آن ها پاسخ داد. در این حالت آن ها می توانند به شرکت شما اعتماد لازم را داشته باشند و سفارش خرید می دهند. توجه به مشتنریان جدید به آن ها نشان می دهد که برایشان اهمیت خاصی قائل هستید. در نتیجه با رضایت بیشتری خرید می کنند و می توانید مشتریان جدید را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. توجه به مشتریان جدید و قدیمی به کمک نرم افزار CRM امکان پذیر خواهد یود. مدیریت ارتباط با مشتریان انواع مختلفی دارد که می توانید درمورد آن به مقاله انواع مدیریت ارتباط با مشتری و مدل های مدیریت مراجعه نمایید.
بررسی نیازهای کارمندان
کارمندان یک شرکت به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر فروش محصولات اثر می گذارند. بنابراین انگیزه کارمندان بسیار اهمیت دارد. در نتیجه رفتار کارفرما با کارمندان باید مناسب باشد. اگر هر کارمند وظایف خود را به خوبی انجام دهد، سازمان می تواند به اهداف برنامه ریزی شده اش، دست یابد. اما برای اینکه کارمندان بتوانند به خوبی از پس وظایفشان برآیند، باید روحیه کافی داشته باشند. برای اینکه بتوانید روحیه کارکنان خود را بهبود بدهید باید سعی کنید نیازهای آن ها را برطرف کنید. به کمک نرم افزار CRM می توان کارمندان را مدیریت کرد. به کمک قابلیتی که نرم افزار سی آر ام فراهم می کند می توان بر کار کارکنان و نحوه عملکرد آن ها نظارت داشت. در این صورت بهتر می توان نیازهای کارمندان را دانست و در جهت رفع آن ها کوشید.
ارتباط سریع تر و بهتر با مشتریان
یکی از نشانه های حرفه ای بون پاسخگویی سریع به مشتریان و منتظر نگه نداشتن آن هاست. صرفه جویی در وقت کارکنان و متریان از وظایف و مزایای نرم افزار CRM است. چون که CRM لیست بلند بالایی از فرم ها، ایمیل ها، نامه ها و دعوت نامه ها را در اختیار شرکت شما قرار می دهد. یکی از قابلیت های سی آر ام این است که لیست دلخواهی از پیامک ها را در اختیار شما می گذارد و شما با برنامه ریزی مناسب می توانید آن ها را برای مشتریان خود ارسال کنید. آن چه در بحث بازاریابی و فروش اهمیت بسیار دارد، سعت است. اینکه با یک کلیک بتوانید تمام اطلاعات و تعاملات مشتریان را ببینید، امکانی هست که سی ار ام در اختیار شما قرار می دهد.
بدون دیدگاه