روشهای جذب مشتری زیادی وجود دارد. اما میخواهیم بهترین روشها و کاربردیترین روش موجود در ایران را برای شما معرفی کنیم. هر شرکتی برای ادامه کسبوکار خود نیاز به جذب مشتریان جدید دارد. اگر سازمانها نتوانند مشتریان جدید پیدا کنند، در زمان کمی سهم خود را در بازار از دست میدهند. به همین علت یافتن مشتریان جدید و جذب آنها به سازمان اهمیت بسیاری دارد. به همین علت تمام سازمانها باید با توجه به نوع کاری که انجام میدهند، مشتریان جدید جذب کنند. یکی از ابزارهای کمک کننده در جذب مشتریان نرم افزار سی آر ام هست.
CRM یا همان مدیریت ارتباط با مشتریان، برای هر نوع سازمان، محصول یا خدماتی مناسب است. بنابراین استفاده از تکنیکهای سیستم CRM در جذب مشتریان اهمیت بسیاری دارد. سیستمهای سی آر ام اطلاعات و دادههای کسبوکار مشتریان را جمعآوری و نسبت به بازخوردهای مشتریان، تعاملات مناسب برقرار و مشتریان جدید جذب میکند. در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد اهمیت جذب مشتری با سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان صحبت کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با تکنیکهای جذب مشتری با CRM آشنا شوید.
ارزش جذب مشتریان با CRM
راههای بسیاری برای جذب مشتریان جدید و وفادار کردن مشتریان قبلی وجود دارد اما جذب مشتری با CRM از ارزش بالایی برخوردار است. هر راهی جنبههای منفی و مثبت خود را دارد. یکی از راههای مطمئن و سودمند برای افزایش مشتریان، نرمافزار CRM است. به کمک این نرمافزار میتوان تمام راههای دستیابی به مشتریان را پیدا کرد. بدون محدودیت خاصی از نرمافزار CRM میتوان در تمامی سازمانها و شرکتها استفاده کرد. با توجه به این مسئله و توانایی این نرمافزار در جذب مشتریان، CRM مورد اقبال عموم شرکتها است.
با استفاده از نرمافزار CRM میتوان تمام امور مربوط به مشتریان مانند امور پیگیری با مشتریان، بررسی نیازهای بازار، خدمات پس از فروش کالاها و خدمات، پیگیری مشتریان و اطلاعرسانی انجام میشود. به منظور جذب مشتریان بیشتر تمام این امور به صورت جامع و کاربردی انجام میشود.
از طرفی با توجه به این که جذب مشتری فقط برای بهبود سازمان کافی نیست، بلکه باید مشتریان جذب شده مدیریت شوند و توجه کافی به این مسئله با نرمافزار CRM امکان پذیر است. مطالعه در خصوص زنجیره ارزش در CRM در رابطه توصیه میشود.
روشهای افزایش مشتریان با کمک نرمافزار CRM
نرمافزار CRM با سازماندهی و تحلیل دقیق دادههای مشتریان به کسبوکارها کمک میکند تا ارتباط موثرتر و شخصیسازی شدهتری با مشتریان خود برقرار کنند، از این طریق رضایت و وفاداری مشتریان افزایش یافته و نرخ بازگشت آنها بیشتر میشود. همچنین با شناسایی نیازها و رفتارهای خرید مشتریان، میتوان کمپینهای بازاریابی هدفمند و موثرتر طراحی کرد که منجر به جذب مشتریان جدید و افزایش فروش میشود. به علاوه، اتوماسیون فرآیندهای فروش و خدمات پس از فروش در CRM باعث سرعت بخشیدن به پاسخگویی و ارتقاء تجربه مشتری میگردد که در نهایت به توسعه پایدار کسبوکار کمک میکند. در ادامه به طور جامعتری به توضیح افزایش مشتریان با کمک سی آر ام میپردازیم. به عبارت دیگر به سوال چگونه CRM بر افزایش مشتریان تاثیر دارد را پاسخ خواهیم داد.

شناخت نیاز مشتریان به کمک CRM
اولین روش برای جذب مشتریان، آگاهی از نیازهای آن هاست. هر سازمانی موظف است نیازهای افراد را شناسایی کند تا بتواند محصولات یا خدمات لازم را برای مشتریان فراهم کند. اگر مشتریان نتوانند نیازهای خود را دریافت کنند، از سازمان دلسرد میشوند و دلیلی برای خرید نمیبینند. در نتیجه سازمان نمیتواند مشتریان خود را نگه دارد. به کمک نرمافزار CRM میتوان تمام نیازهای مشتریان را شناسایی کرد. همچنین میزان فروش یا عدم فروش محصولات و انواع آنها در این نرمافزار ثبت میشود. با توجه به اطلاعات فروش، صاحبان کسبوکارها میتوانند به نیازهای مشتریان خود پیببرند. همچنین در نرمافزار CRM میتوان اطلاعات مربوط به زمان فروش محصولات را ثبت کرد. این مسئله باعث میشود که CRM کمک زیادی در برنامه تولید وعرضه محصولات میکند و منجر به جذب مشتری جدید میشود.
توجه کافی به مشتریان قبلی
بسیاری از افراد این تصور را دارند که با تمرکز بر یازاریابی و جذب مشتریان جدید میتوانند میزان فروش را افزایش دهند. اما توجه کافی به مشتریان قدیمی یکی از کارهایی است که سبب خرید مجدد و جذب مشتریان جدید میشود. اگر مشتریان از محصول و خدمات راضی باشند، آن را به دیگران نیز معرفی میکنند و بدین ترتیب تبلیغات رایگان برای سازمان یا شرکت شما انجام میشود. در نتیجه هر سازمان یا شرکتی موظف است که علاوه بر جذب مشتریان جدید، بر مشتریان قبلی خود نیز تمرکز لازم را داشته باشد و در راستای رضایت ایشان بکوشد. جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی به کمک نرمافزار CRM امکان پذیر است. اگر به مشتریان قدیمی خود توجه نکنید و سبب نارضایتی آنها شوید، آنها این نارضایتی را به دیگران منتقل میکنند و جذب مشتریان جدید خیلی سخت خواهد شد. بنابراین توجه به مشتریان قدیمی بسیار اهمیت دارد.

اهمیت به مشتریان جدید در CRM
علاوه بر تمرکز بر مشتریان قدیمی و رفع نیازهای آنها از وظایف بخش بازرگانی است. باید مشتریان جدید نیز توجه لازم اتخاذ شود، چون پیدا کردن مشتریان فقط مرحله اول جذب مشتریان است. بنابراین بعد از پیدا کردن مشتریان، باید به نیازها، سوالات و نگرانیهای آنها پاسخ داد. در این حالت آنها میتوانند به شرکت شما اعتماد لازم را داشته باشند و سفارش خرید میدهند. توجه به مشتریان جدید به آنها نشان میدهد که برایشان اهمیت خاصی قائل هستید. در نتیجه با رضایت بیشتری خرید میکنند و میتوانید مشتریان جدید را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. توجه به مشتریان جدید و قدیمی به کمک نرمافزار CRM امکان پذیر خواهد یود. مدیریت ارتباط با مشتریان انواع مختلفی دارد که میتوانید درمورد آن به مقاله انواع مدیریت ارتباط با مشتری و مدلهای مدیریت مراجعه نمایید.
بررسی نیازهای کارمندان
کارمندان یک شرکت به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر فروش محصولات اثر میگذارند. بنابراین انگیزه کارمندان بسیار اهمیت دارد. در نتیجه رفتار کارفرما با کارمندان باید مناسب باشد. اگر هر کارمند وظایف خود را به خوبی انجام دهد، سازمان میتواند به اهداف برنامهریزی شده اش، دست یابد. اما برای اینکه کارمندان بتوانند به خوبی از پس وظایفشان برآیند، باید روحیه کافی داشته باشند. برای اینکه بتوانید روحیه کارکنان خود را بهبود بدهید باید سعی کنید نیازهای آنها را برطرف کنید. به کمک نرمافزار CRM میتوان کارمندان را مدیریت کرد. به کمک قابلیتی که نرمافزار سی آر ام فراهم میکند میتوان بر کار کارکنان و نحوه عملکرد آنها نظارت داشت. در این صورت بهتر میتوان نیازهای کارمندان را دانست و در جهت رفع آنها کوشید.

ارتباط سریعتر و بهتر با مشتریان
یکی از نشانههای حرفهای بون پاسخگویی سریع به مشتریان و منتظر نگه نداشتن آن هاست. صرفهجویی در وقت کارکنان و مشتریان از وظایف و مزایای نرمافزار CRM است. چون که CRM لیست بلند بالایی از فرمها، ایمیلها، نامهها و دعوت نامهها را در اختیار شرکت شما قرار میدهد. یکی از قابلیتهای سی آر ام این است که لیست دلخواهی از پیامکها را در اختیار شما میگذارد و شما با برنامهریزی مناسب میتوانید آنها را برای مشتریان خود ارسال کنید. آن چه در بحث بازاریابی و فروش اهمیت بسیار دارد، وسعت است. اینکه با یک کلیک بتوانید تمام اطلاعات و تعاملات مشتریان را ببینید، امکانی هست که سی ار ام در اختیار شما قرار میدهد.
بدون دیدگاه