مزایای CRM و فواید آن چیست؟ در این مقاله قصد داریم به طو کامل به همهی مزایای CRM و یا همان مدیریت ارتباط با مشتری بپردازیم. چرا که در دنیای پر رقابت امروزه بدست آوردن مشتری سخت است و نگهداشتن آن سخت تر. بنابراین استفاده از بهترین ابزار مدیریت ارتباط با مشتری یعنی همان CRM میتواند کمک کند که هم مشتری جدید بدست آید و هم مشتریان قدیمی وفادار بمانند.
البته جمع آوری دادهها و معیارها برای برقراری ارتباط با مشتریان مسئولیت سنگینی میباشد و توجه به اطلاعات مشتریان با به دست آوردن اطلاعات تمام نخواهد شد. محافظت از معیارهای دقیق و قابل دسترس در مورد نیازها، درخواستها و مشکلات مشتریان میتواند به آسانی اختلاف بین یک ارتباط با سود دوجانبه را به ارتباطی خالی از سود میباشد را تغییر دهد. اما مزایای CRM چه ارتباطی با این مباحث دارد؟ تا پایان مقاله همراه ما باشید.
ارتباط مدیریت ارتباط با مشتری و مزایای نرمافزار CRM
سیستم و سامانه CRM چیست؟ مدیریت ارتباط با مشتری مشتمل بر نرمافزاری میباشد که به کسبوکار شما این اجازه را میدهد تا به راحتی بتوانید تمامی تعاملات خود را با مشتریان احتمالی وفادار و موجود مدیریت کنید. در این راستا باید جوانب را در نظر بگیرید تا ارتباط جاری در کسبوکارتان به صورت دو جانبه به نفع خود و مشتریانتان سازماندهی شود.
از جمله مزایای CRM آن است که خدمات ارائه شده در مدیریت ارتباط با مشتری شامل یک پلتفرم یکپارچه میباشد که به کسبوکار شما کمک میکند تا تعاملات خود با مشتریان را بهبود داده و بر آنها کنترل کامل داشته باشید. با توجه به وسیع بودن وظایف گفته شده، تلاش شده تا مزیتهای اصلی استفاده از نرمافزار CRM را به بهترین شکل ارائه دهید.
مدیریت ارتباط با مشتری شامل مزایای CRM زیادی میباشد که به شما در تشخیص، درک و همکاری با مشتریان کمک میکند و در نهایت لازم نیست که همیشه در مورد از دست دادن درآمد به دلیل کمبود اطلاعات نگران نباشید.
مزایای CRM
در ادامه به مزایای CRM که شما را در موفقیت کسبوکارتان کمک میکند اشاره خواهیم کرد. مزایای CRM بیان شده همگی در نرم افزار تیم CRM وجود دارند. به طور خلاصه مزیت های سی آر ام به شرح زیر است:
- ویرایش دادههای سازمانی
- بهبود در خدمات رسانی
- اتوماتیک سازی فرآیندها
- افزایش میزان پاسخگویی به مشتریان
- استفاده بهینه از اطلاعات
- احساس رضایتمندی بیشتر در مشتریان
- همکاری در چرخه عمر مشتریان
- ارتقاء تجربه مشتریان
- درک بهتر مشتریان
- جذب بیشتر مشتریان
- بهبود مسیر حفظ مشتریان
- افزایش ارتباطات درون سازمانی
- شارکت بخش خدمات مشتریان
۱) اولین مزایای CRM ویرایش دادههای سازمانی
آگاهی شما از مشتریان هر چقدر بیشتر باشد، شما این توانایی را خواهید داشت تا تجربههای بهتری در ارائه خدمات نشان دهید. بنابراین ویرایش دادههای سازمانی یکی از مزایای نرمافزار CRM میباشد. هرگونه فعالیتی که مشتریان انجام میدهند سازمان را مستلزم میکند تا آگاهی بیشتر نسبت به اطلاعات داشته باشند. این اطلاعات ذخیرهسازی میشود برای ذخیره سازی اطلاعات بهتر میتوانید از روشهای آسان استفاده کنید.
به کمک مزایای CRM (نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری) این امر انجام خواهد شد و این امکان را پیدا خواهید کرد تا منبع صحیحی از مشتریان اطلاعات مهم ذخیرهسازی کنید. دسترسی به فایلهای اطلاعاتی بسیار راحت است و کارکنان زمان کمتری را صرف بررسی اطلاعات خواهند کرد.
۲) بهبود در خدماترسانی به مشتریان دومین مزیت CRM
در ارزشمند بودن زمان شما شکی نیست. اما زمان مشتری ارزش بیشتری دارد. پس باید رضایت مشتریان را به عنوان معیار اصلی قرار دهید. بنابراین میتوان گفت یکی دیگر از مزایای CRM بهبود در خدماترسانی به مشتریان میباشد چراکه نارضایتی مشتریان زمانی برطرف خواهد شد که درخواستها و مشکلاتشان در سریع ترین حالت ممکن برطرف شود. با استفاده از استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری بلافاصله بعد از تماس یک مشتری با سازمان، کارکنان میتوانند تمام امور مرتبط با نیازها، خریدها و تمام دادههایی که امکان دارد برای رسیدن به راه حل کمک کند را، پیدا کنند.
از مزایای CRM میتوان به این مورد اشاره کرد که در بیشتر موارد پاسخ دهندگان اطلاعات قبلی را در اختیار دارند و میتوانند در زمان ابتدایی به منبع اطلاعاتی نرمافزار دسترسی پیدا کنند. پس از دستیابی به راه حل موثر میتوانید آن را ذخیرهسازی کنید یا برای پاسخگویی سایر افراد مورد استفاده قرار بگیرد. با مدیریت ارتباط با مشتری پشتیبانی به راحتی امکان پذیر خواهد بود.
۳) اتوماتیکسازی فرآیندهای روزانه از دیگر مزایای CRM
اما مورد بعدی از مزایای CRM اتوماتیکسازی فرآیندها به صورت روزانه میباشد. در بسیاری از موارد کامل کردن فرایند خرید به سهولت انجام نخواهد گرفت و مشتری را متقاعد نمیکند. علاوه بر نکات سطحی درمورد هر خرید تعداد زیادی از مسئولیتها وجود دارد که برای پیش بردن عملکرد صحیح مورد نیاز است. اطلاعاتی باید پر شود، گزارشهایی باید، فرستاده شود و تمامی چارچوبهای قانونی در نظر گرفته شود. این عوامل سطحی زمان بر میباشد، اما موارد مهم در فرایند فروش حساب خواهد شد.
بهترین سیستم CRM رایگان باید به صورتی باشد تا با اتوماتیکسازی فعالیتها، انجام این دسته از مسئولیتها را از دوش کارکنان بردارد. پس فروشندگان میتوانند بر وظایف دیگر خود تمرکز کنند و به مشکلات مشتریان رسیدگی کنند زیرا سیستم CRM رایگان به صورت خودکار عمل خواهد کرد که مزیت خوبی برای نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری محسوب می شود.
۴) مورد چهارم از مزایای CRM افزایش میزان پاسخگویی به مشتریان
هنگامی که سازمانها از ابزارهای لازم برای مدیریت ارتباط با مشتری مجهز نباشند مشتریان خود را به آسانی از دست میدهند. نرمافزارهای مدیریت ارتباط با مشتری این توانایی را دارند تا با اضافه کردن یک بخش پاسخگویی در فرایند مدیریت ارتباط با مشتری امکان از دست دادن مشتریان را از بین ببرند. در صورتی که نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری به صورت صحیح اجرایی شود، به کارکنان در تمام سازمان این امکان را میدهد تا از تمامی فعالیتهای خود در قبال مشتری در همه چرخه عمر مشتری آگاه شوند. زمانی که مسئولیتی به درستی اجرا نشود به راحتی مطلع میشوند که چه اشکالی به وجود آمده است و در رفع آن تلاش کنند.
۵) استفاده بهینه از اطلاعات پنجمین مزیت مدیریت ارتباط با مشتری
در همه سازمان ها اطلاعات یکی از منابع ارزشمند میباشد. از دیگر مزایای CRM این است که برخی از اطلاعات ارزشمند خود را ذخیره سازی میکند. شاید بنظر برسد که اطلاعات موجود در این سیستم CRM رایگان از فایده محدودی برخوردار میباشد. اما ارزشهای اصلی آنها از طریق ابزارهای تجزیه اطلاعات به دست آمده است.
نمایههای معروف مدیریت ارتباط با مشتری به طور معمول از ابزار داخلی ارائه میشود که به شرکت ها این توانایی را میدهد تا اطلاعات مدیریت ارتباط با مشتری خود را تشخیص داده و درباره رفتارهای گوناگون مشتریان اطلاعات کسب کند که مزیت مهمی در خصوص مدیریت ارتباط با مشتری محسوب میشود.
۶) احساس رضایتمندی بیشتر در مشتریان مورد ششم از مزایای CRM
مورد بعدی از مزایای CRM می توان به این اشاره کرد که مهره اصلی در اجابت درخواست های مشتریان، درک آنها می باشد و تنها سیستم مدیریت ارتباط با مشتری راهکار اصلی خواهد بود. این نرمافزار با امکان ارتباط آسان تر، طبقه بندی اطلاعات، بهبود خدمات رسانی به مشتریان، اجرای فعالیت ها را برای کارکنان و مشتریان آسان تر کرده است. تمامی توانمندی های گفته شده در برآورده شدن درخواست ها و از بین بردن مشکلات به کار برده می شود.
در هر کسبوکار مهمترین بخش مشتریان هستند و راضی نگه داشتن آنها باید اولین هدف شما باشد. پس نباید کسب و کار خود را به خطر بیندازید. با سرمایه گذاری بر روی یک نرمافزار با کیفیت CRM به مشتریان خود نشان دهید که برای آن ها اهمیت قائل هستید. فرایند مدیریت ارتباط با مشتری نباید عملکرد سختی داشته باشد بلکه باید در پویا ترین حالت ممکن عمل کند به صورتی که هم شما و هم مشتریان آنچه را که نیاز دارید به دست آورید.
۷) همکاری در چرخه عمر مشتریان از جمله مزایای CRM
نرمافزار CRM به شرکت ها این توانایی را می دهد تا در بین ابزارها محرک باشد و بدون مداخله در حیطه های گوناگون به صورت کاملاً موثر فعالیت داشته باشد. حتی در کسب و کارهای کوچک چرخه عمر مشتری دارای پیچیدگی می باشد و به کمک یک نفر قابلیت مدیریت را نخواهد داشت. نمای بخش های مختلف نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری این امکان را میدهد تا ارتباط با مشتریان به بهترین شکل مدیریت شده و از تمامی اتفاقات آگاه شوند.
۸) ارتقاء تجربه مشتریان به کمک مزایای CRM
در آخر از بین تمامی مزیت های ارائه شده در مورد مدیریت ارتباط با مشتری برای سازمان هایی که از آن در کار خود استفاده می کنند. مهمترین ویژگی نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری این است که استفاده از آن سبب ایجاد یک تجربه بهتر و کامل تر برای مشتری خواهد شد. مشتریان سریع تر و با دقت بیشتری دسته بندی می شوند و درخواست های آنها تشخیص داده می شود.
به دلیل اینکه شیوه ارتباط شرکت با مشتریان با سنجش بیشتری پیگیری می شود، سازمان ها می توانند به شکل صحیح و در زمان مناسب تری با آن ها تعامل داشته و در نهایت فروش بهتر و سریع تری داشته باشند به شکلی که همزمان سبب افزایش رضایت مشتریان خواهد شد.
۹) درک بهتر مشتریان با مزایای CRM
مزیت دیگر سیستم CRM رایگان این است که برای درک بهتر مشتریان خود کمک شایانی می کند به صورتی که اطلاعات مربوط به هر یک از مشتریان در صفحات جداگانه ای ذخیره و دسته بندی شده است.
در این زمینه باید توجه لازم را در مورد صفحات شخصی مشتریان داشته باشید زیرا یکی از عناصر اصلی این برنامه ها به شمار می رود. صفحات مشتریان یک بخش اطلاعاتی می باشد که شامل تعاملات و تاریخچه آنها به صورت طبقه بندی شده است و این امکان برای شما فراهم می باشد تا بتوانید تاریخچه خدمات، شکایات و اطلاعات مربوط با مشتریان را در بهترین زمان مرور کنید. باید بدانید که مشتری در چه تاریخی از شما خرید کرده است و آیا مشکلات آنها ثبت و حل شده است و در مورد اعتبار و تاریخ پایان آن اطلاع کامل داشته باشید. کارکنان بخش ارائه خدمات با استفاده از مزایای CRM که به عنوان منبع اطلاعاتی مشتریان است این توانایی را خواهند داشت تا در کمترین زمان به سوالات این چنینی پاسخگو باشند و در نهایت باید نیازهای مشتریان را اجابت کرده و حتی پیش از اینکه مشکلی ایجاد شود مسئله را برطرف کنند.
این کار سبب افزایش میزان رضایت مشتری می شود و در این صورت شما مطمئن باشید که دوباره برای خرید به شما ارجاع داده می شوند و همچنین خدمات شما را به سایر افراد پیشنهاد می دهند. پس فرآیند تعامل با مشتری به بهترین شکل انجام شده است. نرمافزارCRM شما را در تصمیم گیری ها در جهت رشد کمک رسانی می کند با توجه به صفحات شخصی مشتریان کمک می شود تا درک بهتری از نیازها مشتریان به دست آورده و تصمیمات بهتری بگیرید.
یک نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری مطلوب به صورتی طراحی شده که علاوه بر اطلاعات یکپارچه که در صفحات شخصی جمع آوری کرده است می تواند شرایطی را ایجاد کند تا کارکنان بخش خدمات برای گام های بعدی تصمیم گیری کنند و برخی از فرایند ها کمک می کند تا با نرمافزار CRM و سایر مزایای آن فعالیت مفیدی را برای کارکنان قرار دهد و برای آنها کمک رسان باشد نخستین روش در یک نرمافزار، تقسیم بندی اطلاعات کارمند و مسیر پیشروی می باشد تبدیل مشتریان احتمالی به مشتری وفادار، بهبود سطح اشتراک مشتریان قبلی سبب تغییر پایگاه صفحات مشتریان و انتقال آنها به بخش دیگر میشود.
به راحتی مشهود است که این فعالیت ها سبب بازتابی از مسیر ارتباط با مشتری بوده و به همین صورت در آن منعکس می شود به این ترتیب کارمند مربوطه منبع اطلاعاتی خود را تنها به صورت یک منبع آماری در نظر نمی گیرد و آن را به عنوان یک تعامل جاری، مداوم و متغیر با مشتریان می بیند علاوه بر این استفاده از هوش مصنوعی ویژگی دیگری می باشد که به صورت کلی در یک نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری موجود است استفاده از بخش هوش مصنوعی کارمندان را توانمند می سازد تا رویکردهای پیشگیرانه و هوشمندانه گرفته و مشتریان خود را وفادار سازند.
این سبب ارتقاء سطح رضایت مشتریان میشود افزایش بازدهی کارکنان در فعالیت های روزمره از جمله نتایج مطلوب استفاده از این نرمافزار می باشد منظور از این حرف این است که دیگر کارکنان ملزم به این نیستند که از تصمیمات گیج کننده و اشتباه در جهت انتخاب قدم های بعدی از توان ذهنی خود استفاده کنند و فقط تمرکز خود را در پیشروی در این مسیر میگذارند.
۱۰) نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری سبب جذب بیشتر مشتریان میشود.
صفحات اطلاعاتی فقط مربوط به مشتریان موجود نیست در هر زمانی مخاطبین نسبت به کسب و کار شما علاقه نشان دهند و متمایل باشند که به مشتری تبدیل شوند امکان ایجاد این صفحات شخصی وجود دارد مطلوب تر این است که تلاش کنید و مشتریان معمولی خود را به مشتریان واقعی تبدیل کنید. به این صورت فرصت های کسب و کار خود را بهبود داده و احتمال انجام خرید را افزایش می دهید نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری به طور معمول خدماتی را ارائه می دهد که به مدیریت مشتریان احتمالی مربوط باشد این به این معناست که ارائه روش ها برای دنباله روی و ایجاد ارتباط با افراد که هنوز به صورت رسمی مشتری نیستند.
پایگاه اطلاعاتی مشتریان احتمالی شامل اطلاعات تماس، اطلاعات اولیه مرتبط با هر یک از مشتریان می باشد رابط نرمافزار CRM به شما این امکان را می دهد تا در هر کجا و در هر زمان به مشتریان احتمالی دسترسی و با آنها در ارتباط باشید با استفاده از برنامه به صورت خودکار پاسخگویی در قالب بازاریابی میتوانید بازخورد های مناسبی را برای آنها ارائه دهید که از مزایای مهم CRM محسوب می شود.
۱۱) نرمافزار CRM سبب بهبود مسیر حفظ مشتریان می شود
یکی از مسائل بسیار مهم که از دغدغه های هر کسب و کاری به شمار می رود و حفظ مشتریان می باشد اما در این آمار از دست دادن مشتریان است که بیشتر مورد توجه قرار میگیرد در حقیقت حتی اگر میزان سود به دست آمده از ارتباط جاری رضایت بخش باشد اما لازم است میزان حفظ مشتریان در مقایسه با آمار از دست دادن مشتریان بررسی شود و در اولویت بندی شما قرار بگیرد و گرنه کسب و کار شما پرسود نخواهد بود نرمافزارهایی که بر فروش متمرکز باشند سبب جذب مشتری جدید می شوند و از سمت دیگر به شما کمک می کند تا مشتریان خود را حفظ کنید. و این از دیگر مزایای CRM می باشد.
۱۲) نرمافزار CRM سبب افزایش ارتباطات درون سازمانی می شود
بیشتر برنامه های مدیریت ارتباط با مشتری هدف خود را از این فراتر قرار داده و برای مشارکت بیشتر در بین کارکنان یک شبکه کلی و درون سازمانی ارائه می دهند که با استفاده از آن می توانند نظرات و یا راهکارهای موفق خود را با روش های گوناگون به اشتراک بگذارند علاوه بر این به کارکنان کمک میکنند تا در کوتاه ترین زمان با همکاران خود صحبت کرده و یا با بخشهای مورد نظر در تماس باشند وجود اینگونه زیرساخت ها سبب می شود که یک نرمافزار برای سازمان مفید نام برده شود و علاوه بر قوی کردن روابط بین مشتریان و کارکنان، ارتباط بین کارکنان با یکدیگر و رابطه مدیران و کارکنان را تقویت خواهد کرد.
۱۳) نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری مشارکت بخش خدمات مشتریان را ارتقا میبخشد
از دیگر مزایای CRM میتوان به این اشاره کرده که به شما کمک خواهد کرد تا تعاملات تیمی و توانایی مشارکت های درون سازمانی اعضا را بهبود ببخشید وجود تواناییهایی از جمله میزبانی فایل و اسناد به کارکنان این توانایی را میدهد تا از حساب CRM خود برای اظهار نظر و یا ارائه پیام در گزارش ها استفاده کنید و از آن تمامی بخشهای گفته شده میتواند به اشکال متنوع ارسال شود.
در CRM در هر یک از صفحات شخصی خود تاریخچهای از ارتباط کارکنان را شامل میشود به این صورت کارکنان جدید میتوانند تا ارتباط قبلی همکاران خود را با مشتریان بررسی کرده و از آنها کمک بگیرد.
۱۴) ارتقاء امنیت دادهها و حفظ حریم خصوصی مشتریان از مزایای جدید CRM
یکی دیگر از مزایای مهم و حیاتی نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری، ارتقاء امنیت دادهها و حفظ حریم خصوصی مشتریان است. در دنیای امروز که اطلاعات مشتریان به عنوان یکی از مهمترین داراییهای سازمانها شناخته میشود، حفاظت از این دادهها نقش کلیدی در اعتمادسازی و حفظ اعتبار برند ایفا میکند. سیستمهای CRM مدرن با استفاده از فناوریهای رمزنگاری پیشرفته، کنترل دسترسی دقیق و پشتیبانی از سیاستهای امنیتی، از اطلاعات مشتریان در برابر دسترسیهای غیرمجاز، نفوذهای سایبری و سوءاستفادههای احتمالی محافظت میکنند.
این امنیت اطلاعات نه تنها باعث میشود مشتریان با اطمینان بیشتری دادههای خود را در اختیار سازمان قرار دهند، بلکه به شرکتها کمک میکند تا با رعایت قوانین و مقررات مربوط به حفاظت دادهها مانند GDPR و قوانین محلی، از جریمهها و مشکلات قانونی جلوگیری کنند. نرمافزار CRM همچنین قابلیت ایجاد لاگ و تاریخچه کامل فعالیتها را دارد که در صورت بروز هرگونه مشکل امنیتی میتوان به راحتی مسیرهای دسترسی و تغییرات انجام شده را رصد کرد و واکنشهای سریع و مناسبی انجام داد.
علاوه بر این، حفظ حریم خصوصی مشتریان باعث افزایش رضایت و وفاداری آنها میشود. مشتریان زمانی که احساس کنند اطلاعات شخصیشان به درستی مدیریت و محافظت میشود، تمایل بیشتری به تعامل و خرید مجدد خواهند داشت. بنابراین، سرمایهگذاری در یک سیستم CRM که از نظر امنیتی قوی و بهروز باشد، نه تنها یک مزیت فنی بلکه یک استراتژی کلیدی برای موفقیت بلندمدت سازمانها محسوب میشود.
برای دریافت مشاوره جهت راه اندازی نرمافزار CRM با ما تماس بگیرید.
دریافت نرمافزار CRM و بهره مندی از مزایا
اگر به دنبال استفاده از نرمافزار CRM و بهره بردن از مزایای آن هستید توصیه میکنیم با مشاورین ما در راتباط باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را از راه اندازی CRM بگیرید.
بدون دیدگاه