فروش قلب تپنده هر کسبوکار است. بدون فروش هیچ درآمدی حاصل نمیشود و هیچ شرکتی نمیتواند به رشد یا بقا ادامه دهد. در دنیای امروزی انواع روش فروش به طرز چشمگیری متنوع شدهاند و هرکدام بسته به نوع محصول، مخاطب هدف، ساختار بازار و امکانات کسبوکار میتوانند موثر باشند یا نباشند. شناخت انواع روش فروش و به کارگیری هوشمندانه از آن، تفاوت میان یک کسبوکار موفق و یک کسبوکار شکست خورده را رقم میزند. در ادامه به معرفی کاربردیترین انواع روش فروش میپردازیم.
انواع روشهای فروش
اگر بخواهید انواع روشهای فروش را نام ببرید کدام یک را معرفی میکنید؟ بیشک روشهای فروشی را برمیگزینید که کاربردیترین باشند. در ادامه به بیان کاربردیترین انواع روش فروش میپردازیم.
1. فروش حضوری از انواع روش فروش
فروش حضوری، یکی از قدیمیترین و موثرترین انواع روش فروش است. که در آن ارتباط به صورت مستقیم و رودررو صورت میگیرد و فروش انجام میشود. این روش معمولا برای فروشگاهها، نمایشگاهها یا جلسات فروش کاربرد دارد.
از مزایایی که انواع روش فروش حضوری دارد، ایجاد رابطه عاطفی و امکان پاسخگویی آنی و مستقیم به پرسشها و تردیدهای مشتری است.
برای مثال فروشگاه لوازم خانگی هنگامی که مشتریان وارد میشوند با لبخند، خوشآمدگویی و ارائه توضیحات فنی درمورد محصول نظر مشتری را جلب میکند و اورا ترغیب به خرید میکند.
2. فروش تلفنی از انواع روش فروش
در این روش از انواع روش فروش، فروشنده به صورت تلفنی با مشتریان ارتباط برقرار میکند و محصولات را به فروش میرساند. این روش به ویژه در بازاریابی یا فروش خدمات بسیار رایج است. در مقالهی روشهای فروش تلفنی به طور کامل در این باره بحث کردهایم. کافیست بر لینک مرتبط کیلیک کنید.
برای مثال کارمندی در یک شرکت بیمه، از طریق تماس تلفنی با مشتریان قدیمی آنان را با طرحهای جدید آشنا میکند و به تمدید یا ارتقا خدمات ترغیب میکند. در این صورت فروش انجام میشود.
3. فروش از طریق نمایندگی
در این انواع روش فروش، شرکتها فروش محصولات خود را از طریق شبکهای از نمایندگان انجام میدهند. این نمایندگان ممکن است افراد حقیقی یا شرکتهای ثالث باشند. از مزایایی که این انواع روش فروش دارد، گسترش جغرافیایی بدون نیاز به فروشندهی اصلی در همه مناطق صورت میگیرد.
برای مثال یک برند لوازم آرایشی، نمایندگان مختلفی در شهرهای مختلف دارد که محصولاتش را در فروشگاههای محلی عرضه میکنند.
4. فروش آنلاین چهارمین انواع روش فروش
با رشد اینترنت، فروش آنلاین به یکی از محبوبترین انواع روش فروش تبدیل شده است. وبسایتها، اپلیکیشنها و مارکت پلیسهایی مثل دیجی کالا یا باسلام بستر این نوع فروش هستند.
از مزایایی که این نوع فروش دارد، این است که فرد در خانه نشسته است و در هر ساعت شبانه روز فروش خود را ثبت میکند، به همین دلیل به محبوبترین نوع فروش تبدیل شده است.
5. فروش از طریق شبکههای اجتماعی
این انواع روش بازاریابی و فروش، برای کسبوکارهای کوچک بسیار کارآمد است. اینستاگرام، تلگرام و نرمافزارهای ایرانی مثل ایتا، بستری برای معرفی محصولات، تعامل با مشتریان و افزایش فروش فراهم کرده است.
برای مثال فروشندهای که اکسسوری دستساز تولید میکند از طریق اینستاگرام و قراردادن پست و استوری، محصول خود را معرفی کرده و به فروش میرساند.
6. فروش از طریق لینک و لینکسازی
لینکسازی در فضای دیجیتال به معنای ایجاد مسیرهای مستقیم برای خرید است. فروش از طریق لینک معمولا در کمپینهای تبلیغاتی، وبسایتها، ایمیل مارکتینگ یا شبکههای اجتماعی انجام میشود.
7. فروش مشاورهای از دیگر انواع روش فروش
در این روش از انواع روش فروش، فروشنده نقش مشاور را ایفا میکند نه صرفا یک فروشنده که به دنبال فروش محصول خویش است. یعنی همانند یک مشاور به نیاز و مشکلات مشتریان خوب گوش میدهد، سوال میپرسد و در نهایت راهحلی که مشکلش را رفع میکند، معرفی میکند این نوع از روش فروش ممکن است در کوتاه مدت جواب ندهد اما در بلند مدت باعث وفادارسازی مشتریان میشود.
8. فروش توسعهای
این نوع از انواع روش فروش، بیشتر بر توسعه و گسترش بازار و افزایش تعداد مشتریان تمرکز دارد. به گونهای که بازاریابان توسعهای در مناطق و حوزههایی فعالیت میکنند که تا کنون مورد پوشش قرار نگرفته است و با محصول آنان آشنا نیستند.
9. فروش از طریق توزیعکنندگان
یکی از پر درآمدترین انواع روش فروش، فروش از طریق توزیعکنندگان است. توزیع کنندگان نقش واسطه را دارند. آنها محصول را از تولید کننده خریداری میکنند و به فروشندگان خرد یا مصرف کنندگان عرضه میکنند و سود خود را بر میدارند.
برای مثال شرکتهای انرژیزا با عقد قرارداد با پخش کنندگان، محصول خود را به دست سوپرمارکتها میرسانند.
10. فروش به صورت اقساطی از انواع روش فروش
برای بسیاری از مردم امکان خرید کالا به صورت نقد و پرداخت یکجا وجود ندارد. به خصوص کالاهایی که از قیمت بالایی برخورداند. به همین دلیل امکان پرداخت چک و اقساط فروش را افزایش میدهد.
11. فروش از طریق همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ)
این روش از انواع روش فروش به معنی تبلیغ محصول به دست افراد یا شرکتهاست. یعنی به ازای مبلغی که دریافت میکنند محصول را معرفی میکنند. این روش در فضای دیجیتال بسیار رایج است.
برای مثال بلاگرهایی که در اینستاگرام فالورهای بالایی دارند با اخذ مبلغی محصول شما را معرفی و تبلیغ میکنند.
12. فروش سخت از انواع روش فروش
در فروش سخت، فشار مستقیم و تکنیکهای متقاعدسازی شدید برای بستن معامله استفاده میشود. این روش باید با احتیاط انجام شود تا باعث دلزدگی مشتریان نشود.
برای مثال فروشندهای که با ارائه تخفیف محدود و تاکید بر کمبودی موجودی، مشتری را به خرید سریع ترغیب میکند.
13. فروش نرم از دیگر انواع روش فروش
در مقابل فروش سخت، فروش نرم همانطور که از اسمش پیداست بر ایجاد رابطه با مشتریان، اعتمادسازی و ارائه راه کارهای واقعی تمرکز دارد. این روش از انواع روش فروش، معمولا در بلند مدت نتایج پایدارتری دارد.
14. فروش رابطهای
ایجاد روابط بلند مدت و عمیق با مشتریان، اصل فروش از انواع روش فروش رابطهای است. در این روش اعتماد و وفادارسازی مشتری حرف اول را میزند.
برای مثال پزشکی که سالها با بیماران خود ارتباط مثبت دارد و داروهای خاص خود را از یک داروخانه ی معرفی شده میخرند.
15. فروش در مهمانیها
از کمرنگترین روش از انواع روش فروش، فروش در مهمانیهاست. محصولات خانگی، آرایشی یا سلامت در مهمانیها و دورهمیها معرفی و فروخته میشوند. این روش معمولا در بین زنان رایج است و به دلیل محیط غیر رسمی تاثیرگذار است.
برای مثال خانمی در یک دورهمی زنانه محصولات پوستی خود را معرفی و به فروش میرساند.
16. فروش از طریق بازاریابی ایمیلی
شاید تصور کنید ایمیل مارکتینگها از انواع روش فروش، قدیمی شدهاند و از میان برداشته شدهاند. درحالی که اینطور نیست. اگر ایمیل مارکتینگها درست و به جا استفاده شوند بسیار تاثیرگذارند. مثلا از طریق ایمیل مارکتینگ میتوانیداطلاعیهها، پیشنهادات ویژه و محتواهای مفیدی که منجر به فروش میشود را به گوش مشتریان برسانید.
17. استفاده از نرمافزار CRM
از مهمترین روش از انواع روش فروش، استفاده از ابزارهاست. به عبارتی هریک از انواع روش فروش که تا کنون به آنها پرداختیم، اگر درکنار یک ابزار کاربردی قرار بگیرند غوغا میکنند.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی عدم استفاده از نرمافزارهای فروش سبب عقب افتادن از رقیبان میشود.
در این میان نرمافزار تیم CRM با سابقهی درخشانی که دارد، سازوکارهای کسبوکار را تسهیل میبخشد و به افزایش فروش منجر میشود. در اصل افراد را به هدف غایی میرساند. در ادامه به برخی از قابلیتهای تیم CRM اشاره میکنیم.
کاربرد تیم CRM در انواع روش فروش
– هماهنگی تیمها: از قابلیتهای تیم CRM، هماهنگی تیمهاست. یعنی تیمها از کار یکدیگر اطلاع دارند و یک کار دوبار انجام نمیشود.
– ارسال پیامک خودکار: CRM با ارسال پیامک خودکار به مشتریان در وقت و انرژی صرفهجویی میشود. پیامکهایی حاوی اطلاعیهها، تبریک تولد، تخفیفات و … توسط نرمافزار تیم CRM به صورت خودکار انجام میشود.
– شخصیسازی مکالمه: تیم CRM، با قابلیت ذخیرهسازی اطلاعات مشتریان به صورت یکپارچه، ارتباطی شخصیسازی شده میان فروشنده و مشتریان ایجاد میکند، این امر به مشتریان احساس ارزشمندی میدهد.
– پشتیبانی دلسوز: علاوه بر کاربردهای گفته شده، تیم CRM پشتیبانی دلسوز و سریعی دارد که در صورت ابهام یا هرگونه خطایی در اسرع وقت به حل آن اقدام کند.
سخن آخر
در نهایت هریک از انواع روش فروش، نقاط قوت و ضعف خود را دارند و بستگی به نوع محصول، بازار هدف، بودجه و منابع، میتوانند نتایج متفاوتی ایجاد کنند. فروشندگان موفق آنهایی هستند که این انواع روش فروش را میشناسند، به درستی انتخاب میکنند و متناسب با شرایط خود به کار میگیرند. ترکیب هوشمندانه چند روش رمز موفقیت در فروش حرفهای و پایدار است.
ترکیب هریک از روشها متناسب با شرایط، با نرمافزار CRM در موفقیت کسبوکار تاثیر چشمگیری دارد.