مدیریت فروشگاه

فقط صاحبین فروشگاه می‌دانند که مدیریت فروشگاه بسیار دشوار است. چرا که از دور فقط باز کردن فروشگاه و چیدن اجناس به نظر می‌آید، اما در واقع فقط اینها نیست. مدیریت فروشگاه از کنترل موجودی گرفته است تا ارتباط با مشتریان و تحلیل عملکرد فروشگاه. اما باز هم فقط اینها نیست، یک مدیر زیرک باید وضعیت بازار و رقبا هم در نظر داشته باشد. به همین دلیل است که گاهی حتی با تجربه‌ترین فروشندگان هم احساس خستگی و سردرگمی می‌کنند.
در این مقاله سعی بر این است که با راهکارهایی که معرفی می‌کنیم، سبب آگاهی شما برای عملکرد بهتر در فروشگاه و همچنین بخشی از بار روی دوشتان را سبک کنیم.
بنابراین مدیریت فروشگاه شامل فعالیت‌های منظمی است که با هدف افزایش بهره‌وری، رضایت مشتریان و در نهایت بهبود سودآوری در کسب‌وکار انجام می‌شود.

تا اینجا شاید برایتان سوال شود که اصلا مدیریت فروش چیست؟ بهتر است قبل از مطالعه‌ی مقاله، با مدیریت فروش آشنا شوید.

روش‌های بهینه در مدیریت فروشگاه

در ادامه به اصولی میپردازیم که شمارا در مدیریت بهتر فروشگاه کمک خواهد کرد.

1. نظم و برنامه‌ریزی برای مدیریت فروشگاهی

هیچ فروشنده‌ای بدون نظم و برنامه‌ریزی دوام نمی‌آورد. بهتر است برنامه‌ریزی هفتگی یا ماهانه داشته باشید تا همه‌ی کارها به صورت منظم طی شود. در این صورت شارژ مجدد محصولات، شیفت‌بندی پرسنل، چیدن قفسه‌ها همه و همه به موقع انجام می‌شوند و دوباره کاری رخ نمی‌دهد.
برای اینکار میت‌وانید از یک پلنر استفاده کنید. ( پلنر دفتر برنامه‌ریزی است که در لوازم التحریرها موجود است)

2. شناخت مشتریان برای مدیریت فروشگاه بهتر

شناخت دقیق مشتریان، در ارائه خدمات بهتر و فروش بیشتر بسیار تاثیرگذار است. اینکه بدانید جامعه آماری شما چه کسانی‌ست (جوان، میانسال، پیر) و به چه چیزی علاقه دارند و چه زمانی بیشتر خرید می‌کنند، شمارا در مدیریت فروشگاه بسیار کمک می‌کند.
برای مثال اگر شما یک فروشگاه لباس ورزشی داشته باشید، در صورتی که متوجه شوید جامعه آماری شما اکثرا جوانان 20 تا 40 سال هستند. بر همان اساس لباس ورزشی موجود می‌کنید.

3. مدیریت فروشگاه از طریق پرسنل فروش

فروشندگانی که استخدام می‌شوند در فروش بسیار تاثیر گذارند. چرا که بخشی از فروش به دست آنان است. بهتر است روش‌های تشویقی برایشان بگذارید تا انگیزه‌ی فروش پیدا کنند. مثلا به ازای هر فروشی که می‌کنند 10 درصد تشویقی دریافت می‌کنند.
یا با برگزاری جلسات آموزشی برای کارکنان خویش، می‌توانید فروش خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

4. تبلیغات و بازاریابی هدفمند

در کنار همه‌ی روش‌هایی که گفته شد، انجام تبلیغات هدفمند غوغا می‌کند. تبلیغات می‌تواند از طریق‌های مختلفی همچون پیج اینستاگرامی و مدیریت فروشگاه اینترنتی، وبسایت، بنرها و … باشد.
مردم معمولا زمانی که وارد فروشگاه‌های زنجیره‌ای که تنوع بالایی دارد، می‌شوند. محصولاتی را انتخاب می‌کنند که قبلا به گوششان به واسطه‌ی تبلیغ رسیده باشد چرا که فکر می‌کنند این همان کالای با کیفیت است و بقیه بی کیفیت اند.

5. استفاده از نرم‌افزار کاربردی CRM

نرم‌افزار CRM که به آن مدیریت ارتباط با مشتری گفته می‌شود، یک نرم‌افزار کاربردی است که بسیار می‌تواند در مدیریت فروشگاه کمک کننده باشد. چرا که با قابلیت‌هایی که دارد به صورت هوشمند و خودکار تمامی اصولی که گفته شد را اجرا می‌کند. (نظم، شناخت مشتری، مدیریت پرسنل و حتی بازاریابی)
این همان نرم‌افزاری است که بار روی دوش صاحبین فروشگاه را سبک‌تر می‌کند و مدیریت فروشگاه را به دست می‌گیرد. از این طریق در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود. در ادامه به توضیحات بیشتری درمورد نرم‌افزار مدیریت فروشگاه CRM می‌پردازیم.

در مقاله‌ی نرم‌افزار فروشگاهی رایگان به طور اختصاصی به این بحث پرداخته‌ایم.

کاربرد نرم‌افزار CRM در مدیریت فروشگاه

نرم‌افزار تیم CRM در مدیریت فروشگاه کارایی‌های چشمگیری دارد. که به 5 مورد از آن اشاره می‌کنیم.

1. یادآوری خودکار برای تیم فروش

نرم‌افزار CRM در مدیریت فروشگاه، قابلیت یاداوری خودکار را فراهم کرده است. همانطور که توضیح دادیم برای ایجاد نظم و برنامه‌ریزی دیگر نیازی به دفترچه‌های برنامه‌ریزی نمی‌باشد، بلکه این نرم‌افزار هوشمند با قابلیت یادآوری باعث می‌شود کارها به موقع انجام شود و نظم جاری شود.
برای مثال درصورتی که مشتری نیاز به پیگیری دارد. نرم‌افزار CRM یادآوری می‌کند و باعث می‌شود کاری از قلم نیوفتد.

2. ذخیره‌سازی داده‌های مشتریان

همانطور که گفتیم برای مدیریت فروشگاه نیاز به شناخت دقیق مشتریان است. نرم‌افزار CRM این امکان را فراهم می‌کند. چگونه؟
نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری با قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات مورد نیاز مشتریان مثل نام، تاریخ تولد، سوابق و سلایق خرید مشتریان، سبب شناخت می‌شود. در صورتی که اطلاعات مشتریان را با یک سرچ ساده در دسترس داشته باشید، ارتباط با آنها سازمان یافته و هدفمند می‌شود.

3. مدیریت پرسنل از طریق مدیریت فروشگاه

از طریق نرم‌افزار CRM میتوان پرسنل را مدیریت کرد. چرا که از طریق این نرم‌افزار به صورت ماهانه برای فروشندگان وظیفه بزنید. و آن وظایف باید در طی یک ماه انجام شده باشد. از این طریق دیگر کارها بر دوش یک نفر نمی‌افتد و می‌دانید کدام کار انجام شده است، کدام کار انجام نشده است.
برای مثال اگر 3 فروشنده دارید ماهانه برایشان وظایفی همچون چیدن فلان قفسه، نظافت و … بگذارید. تا کارها منظم پیش برود.

4. حفظ و جذب مشتری

همانطور که گفتیم یکی از اصول مدیریت فروشگاه، تبلیغ و بازاریابی است. نرم‌افزار CRM به نوعی تبلیغات و بازاریابی می‌کند. چرا که مشتریان با رضایت کافی از فروشگاه شما خارج می‌شوند، زمانی که مشتری از خدمات شما راضی باشد به مشتری وفادار تبدیل می‌شود.
علاوه بر آن وقتی منظم و سازمان یافته پیش بروید مشتریان راضی علاوه بر خود به معرفی فروشگاه شما می‌انجامند و حفظ و جذب مشتری انجام می‌شود.

5. تحلیل وگزارش‌گیری پیشرفته

نرم‌افزار CRM در مدیریت فروشگاه، قابلیت تحلیل هم دارد. این نرم‌افزار با جمع‌آوری اطلاعات مشتریان و همینطور اطلاعاتی درمورد تعداد موجودی کالاها و فروش کالا، تحلیل از طریق نمودار به شما ارائه می‌کند. از این طریق راحت‌تر می‌توانید درمورد مسائل مدیریت فروشگاه تصمیم‌گیری کنید.
برای مثال مدیری فروشگاه در پایان هر هفته می‌تواند بفهمد، کدام محصولات پر فروش بوده‌اند، کدام بازه زمانی بیشترین فروش را داشته است، کدام فروشنده بهترین عملکرد را ثبت کرده است. این گزارش‌ها نه تنها وضعیت کنونی فروشگاه را روشن می‌کند بلکه مسیر رشد را هموار می‌سازد.

نرم‌افزار کاربردی CRM برای مدیریت فروشگاه و حتی مشاغل دیگر تنها به این قابلیت‌ها ختم نمی‌شود بلکه قابلیت‌های موثر دیگری به جای مانده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد نرم‌افزار تیم CRM بر روی لینک مرتبط کیلیک کنید. همچنین می‌توانید با مشاورین ما به صورت رایگان ارتباط برقرار کنید.

با ابزار درست، مدیریت فروشگاه یک فرصت است، نه یک دردسر

مدیریت فروشگاه، اگرچه در ظاهر مجموعه‌ای از کارهای تکراری و پراکنده به نظر می‌رسد، اما در واقع یک فرآیند استراتژیک و هدفمند است که در صورت داشتن دید درست و ابزار مناسب، می‌تواند به رشد پایدار کسب‌وکار شما منجر شود. در این مقاله دیدیم که بخش‌های مختلف مدیریت فروشگاه – از انبار و فروش گرفته تا ارتباط با مشتری و بازاریابی – هر کدام اهمیت خاص خود را دارند. اما چیزی که همه این بخش‌ها را به‌هم پیوند می‌دهد و نظم می‌بخشد، یک سیستم هوشمند است؛ همان‌طور که اشاره شد، نرم‌افزار CRM می‌تواند این ستون فقرات دیجیتال در فروشگاه شما باشد. برای کسب اطلاعات درمورد قیمت و نحوه خرید نرم‌افزار تیم CRM کافیست بر لینک مربوط کلیک کنید.
فروشگاه‌هایی که آینده‌نگرند، امروز برای فردای خود برنامه دارند. شما چطور؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مهم

پیمایش به بالا