در این مقاله در خصوص تفاوت های بین CRM و ERP به طور کامل بیان شده است. بنابراین می توانید با مطالعه ی این مقاله در عرض چند دقیقه به اطلاعات لازم در خصوص تفاوت ERP و CRM دست پیدا کنید. بسیاری از صاحبان کسب و کار برای مدیریت سازمان و کسب و کار خود، به ابزارهای مدیریتی نیاز دارند. نرم افزارهای برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) دو نرم افزار قدرتمند در زمینه کسب و کار می باشند. CRM و ERP در واقع دو طرف یک سکه هستند و هر دو منجر به رشد سازمان و افزایش سود می شوند. این دو سیستم برخی جاها با هم همپوشانی دارند و در برخی قسمت ها می توانند کاملا یکپارچه باشند. با این حال نحوه افزایش سودرسانی آن ها به سازمان با یکدیگر فرق دارد و هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد هستند. بهتر است برای کسب و کار بهتر، ابتدا هر کدام را جدا بررسی کنید. زمانی که به صورت جداگانه بررسی شوند، درک نقش CRM و ERP در افزایش فروش راحت تر خواهد شد. در این مقاله قصد داریم به تفاوت بین CRM و ERP بپردازیم و شما را در تصمیم گیری برای انتخاب بین این دو راهنمایی کنیم.
فرق بین CRM و ERP | تعریف CRM:
برای درک بهتر اینکه تفاوت های بین CRM و ERP چیست، ابتدا به تعریف هریک می پردازیم. همه کسب و کارها تا حد زیادی با سیستم سی آر ام آشنایی دارند. CRM، سیستمی برای ثبت و ذخیره اطلاعات مربوط به مشتریان است. سیستم های سی آر ام، روشی استاندارد برای جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات و روابط مشتریان است. از آن جایی که همه داده ها به صورت استاندارد طبقه بندی می شوند، به راحتی قابل اشتراک گذاری هستند. سی آر ام توسط بخش های مختلف یک شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. به طوری که CRM توسط مدیران برای ایجاد پیش بینیهای فروش، توسط نمایندگان فروش برای حفظ ارتباط با مشتری، توسط کارمندان بخش ارسال برای تأیید آدرسها، و توسط بخش مالی برای ایجاد فاکتورها، مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از اهداف اصلی سی آر ام، تهیه سیستم جامعی از داده های مشتریان است که سبب حفظ مشتری، ایجاد روابط دوستانه تر با مشتریان و افزایش فروش می شود. برای مطالعه بیشتر در خصوص CRM به مقاله CRM چیست؟ مراجعه نمایید.
تفاوت CRM و ERP | تعریف ERP:
در جایی که سی آر ام بر موضوع مشتری و داده های آن ها متمرکز است، ERP به کسب و کار توجه می کند. سیستم ERP برای بهبود کارایی فرایندهای کسب و کار استفاده می شود. نرم افزار ERP جنبه اطلاعاتی دارد که با استفاده از این اطلاعات، امکان تصمیم گیری در سازمان را فراهم می کند. مدیران ارشد، مدیران واحدها و کارمندان تمام اطلاعات را وارد ERP می کنند و یک تصویر سازمانی وسیع سازمانی ایجاد می کنند. ای آر پی با فراهم کردن امکان توجه بیشتر سازمان ها به اطلاعات به جای عملیات، سبب می شود راه حل های مناسبی برای ساده کردن فرایندهای کسب و کار ارائه شود. ERP توانایی ادغام داده ها را دارد. پایگاه داده ای ERP متمرکز و یکپارچه است. به همین دلیل به راحتی می توان به کمک آن، اطلاعات لازم را استخراج کرد.
تفاوت CRM با ERP چیست؟
در بخش های قبل با مفهوم CRM وERP آشنا شدیم، اما هنوز به تفاوت بین این دو نپرداختیم. ممکن است زمانی که سازمان ها با این دو آشنا می شوند و می خواهند یکی از آنها را اجرایی کنند، گیج شوند. در چنین زمانی باید اطلاعات خود را در زمینه تفاوت میان CRM وERP تکمیل کنند.
ERP بیشتر به کاهش هزینه ها توجه دارد و با کارآمدتر کردن فرآیندهای تجاری، میزان هزینه برای آن ها را کاهش می دهد. اما CRM با افزایش میزان فروش محصول، سود سازمان را افزایش می دهد. این سیستم یک منبع معتبر از داده های مشتریان در اختیار نمایندگان فروش قرار می دهد. سپس موجب روابط بهتر فروشندگان با مشتریان شده و فروش بهبود پیدا می کند.
درواقع به کمک ERP می توان اطلاعات جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل کرد و بهترین راه ها را انتخاب کرد. اما با استفاده ار نرم افزار CRM می توان راه های انتخاب شده را اجرا کرد.
تفاوت نرم افزار CRM و ERP در افزایش سود سازمان ها و کسب و کارها
نرم افزارهای CRM و ERP هر دو سبب افزایش سود سازمان ها و کسب و کارها و جذب مشتری جدید می شوند. بنابراین استفاده از هر کدام از آن ها سبب افزایش متداوم سازمان ها می شود. اما تفاوت آن ها در نحوه سودرسانی به سازمان مورد نظر است. نرم افزار سی آر ام یا همان مدیریت ارتباط با مشتری بیشتر بر مشتریان و فروش محصولات تمرکز دارد. در نتیجه CRM به کمک افزایش فروش محصولات یا بهبود خدمات رسانی به مشتریان، سود سازمان ها را افزایش می دهد. در مقابل نرم افزار ERP به جمع آوری اطلاعات سازمان و تجزیه و تحلیل آن ها تمرکز دارد. ERP با ارائه راه حل هایی در راستای کاهش هزینه های سازمان، سبب افزایش سود کسب و کارها می شود. پس تفاوت این دو سیستم در افزایش سوددهی به افزایش فروش یا کاهش هزینه ها مربوط است.
تفاوت در فعالیت های CRM و ERP
نرم افزار سی آر ام تونایی بازاریابی دارد. بنابراین سازمان ها به کمک سی آر ام می توانند به بازاریابی خود توجه کنند و آن را بی نقص اجرا کنند. یکی دیگر از محاسن استفاده از CRM، خدمات پشتیبانی است. نرم افزار ارتباط با مشتری امکان انجام تمام امور مربوط به فروش و خدمات پیش و پس از فروش را فراهم می کند. در CRM تمام ارتباطات با مشتری ثبت و ذخیره می شود.
اما نرم افزار ERP فعالیت متفاوتی نسبت به CRM دارد. وظیفه ERP منظم کردن دفاتر سازمانی و اداری است. در ERP، اطلاعات مربوط به نامه نگاری ها ثبت می شوند. بنابراین کارکنان سازمان ها از ERP به منظور انجام امور سازمانی خود استفاده می کنند. همچنین ERP مستقیما برای خدمات رسانی به مشتریان کاربرد ندارد. برای مشاهده نمونه های موفق از اجرای CRM کلیک کنید.
تصمیم نهایی: انتخاب بین CRM وERP
باتوجه به توضیحات داده شده، هر دو نرم افزار CRM وERP باتوجه بین تفاوت های بینشان دارای مزیت های منحصر به فردی هستند. هر دو نیز سبب افزایش سوددهی سازمان ها و کسب و کارها می باشند. با توجه به توضیحات داده شده، استفاده از کدامیک از این دو سیستم برای سازمان ها مناسب است؟
برای پاسخ به این سوال باید به نوع سازمان و نیاز آن توجه کرد. در برخی از سازمان ها مدیریت و ارتباط با مشتریان اهمیت چندانی ندارد ولی امور اداری مهم هستند. بنابراین باید از ERP استفاده کنند. اما موسساتی هستند که اولویت آن ها ارائه خدمات و محصولات به مشتریان و جلب رضایت آن هاست، در چنین سازمان هایی نرم افزار CRM توصیه می شود. اگر سازمان هایی که به محصولات و خدمات توجه می کنند، کارکنان زیادی داشته باشند، به سیستم ERP نیز نیاز دارند. بنابراین استفاده از CRM در کنار ERP توصیه می شود.
بدون دیدگاه