در این مقاله می توانید از کاربردهای متنوع CRM و نرم افزار آن مطلع شوید. امروزه کسب و کارها و شرکت ها دارای مشتریان بسیار با اهداف و نیازهای متفاوت هستند. در نتیجه پیچیدگی های مختلفی در رابطه با رفتار با مشتریان وجود دارد. یکی از کاربردهای CRM، نظم دادن به مشتریان، اهداف و نیازهای آن ها است. در نتیجه ارتباط فروشندگان با مشتریان راحت تر و موثرتر خواهد بود.
پیشرفت روز به روز تکنولوژی و ارتباطات نیاز به ابزارهای نوینی در زمینه مدیریت کاربران و مشتریان دارد و اینجاست که اهمیت و کاربرد CRM خود را نشان می دهد. یک شبکه CRM قوی اطلاعات مشتریان و تبلیغات را دسته بندی می کند و به موقع اطلاع رسانی های لازم را انجام می دهد. در نهایت نیز گزارشات جامعی درباره فروش محصولات و وضعیت مشتریان در اختیار شرکت ها قرار می دهد. بنابراین سبب بهبود خدمات به مشتریان شده و نقش مفیدی در وفادارسازی مشتریان ایفا می کند.
زمان مناسب استفاده از کاربردهای نرم افزار CRM توسط شرکت ها
شرکت ها یا سازمان ها تا زمانی که به اتوماتیک شدن فرآیندها در سیستم مشتری یابی خود نیاز پیدا نکردند، به سراغ نرم افزار مناسب خود نمی روند. اگر شرکت کوچکی با چند مشتری محدود را در نظر بگیریم، ممکن است نیازی به CRM و کاربردهای آن پیدا نکند. اما اگر همین شرکت بزرگتر شود و وارد فعالیت های مختلف بازاریابی مانند دیجیتال مارکتینگ شود، به نرم افزار مناسبی برای مدیریت فروش خود نیاز پیدا خواهند کرد. این نرم افزارها به دسترسی به جزئیات نیازها و اطلاعات مشتریان را در هر زمانی امکانپذیر می کنند.
از طرفی دیگر پروسه پیچیده و مهم فروش، نیاز به فروش را افزایش می دهد. شرکت یا مجموعه ای که کالای به خصوصی تولید می کند و به مشتریان خاصی می فروشد، پروسه فروش متفاوتی دارد. ممکن است ساعت ها مشاوره و جلسه برای فروش کالا و محصول خود به مشتریان نیاز باشد. در چنین شرایطی داده هایی که بین طرفین تبادل می شود، اهمیت بالایی دارد. تجزیه و تحلیل این داده ها و استفاده از آن ها در مراحل بعدی فروش نیاز به کاربرد CRM در این زمینه دارد.
پیگیری مستمر از مشتریان و تامین انتظارات هر یک از آن ها با توجه به اطلاعاتی که از آن ها در سی آر ام ثبت شده است، صورت می گیرد. بنابراین یکی از کاربردهای نرم افزار سی آر ام، افزایش وفاداری و افزایش رضایت مشتریان است.
کاربردهای نرم افزار CRM
در ادامه به چند مورد از مهم ترین کاربردهای CRM می پردازیم.
کاربرد CRM در تهیه تاریخچه ارتباطات با مشتریان و اطلاعات آن ها
با توجه به فروش گسترده ی محصولات متنوع در عصر امروز، خرید از یک مجموعه مطمئن و پیگیر برای مشتریان اهمیت زیادی دارد. ارتباط مستمر و به موقع فروشندگان با خریدان کالاهای خود، سبب افزایش حس اعتماد و وفاداری مشتریان می شود. از سوی دیگر روند خرید یک کالا و ارسال آن به دست مشتری ممکن است مدتی طول بکشد و در این مسیر مستند کردن اطلاعات حائز اهمیت است. از کاربردهای نرم افزار سی آر ام نیز می توان به ثبت کردن تمام اتفاقات این مسیر شامل توافقات مالی، رضایت مشتری و سایر مراودات پرداخت.
امکان یکسان سازی مراحل و ادبیات فروش با به کارگیری نرم افزار CRM
در کسب و کارهایی که بسیار گسترده هستند و فروش وسیعی نیز دارند، باید از اختلاف میان سخنان و ارتباطات بین بازاریابان و خریداران پرهیز شود. کاربرد سی آر ام در ثبت قیمت ها، تعاملات و نظرات مشتریان از بروز اختلافات کلامی جلوگیری می کند. همچنین یادداشت کردن مراحل کار و توضیح آن ها در سی آر ام می تواند از تکراری انجام شدن بسیاری از کارها جلوگیری کند. سی آر ام با مدیریت امکانات مختلف فروش شامل تخفیف ها و امتیازات و… از چنددستگی در ارتباط با مشتریان جلوگیری می کند.
کاربرد نرم افزار سی آر ام در توزیع وظایف در سازمان و نظارت بر آن ها
یکی از کاربردهای نرم افزار CRM توزیع وظایف و کارها میان کاربران این نرم افزار است. پروسه فروش، پروسه ای پر زحمتی است و شامل نواع فعالیت ها می شود. هر فعالیت یا فرآیندی نیز می تواند افراد مختلفی را درگیر کند. بنابراین نرم افزار سی آر ام، همه امور از یافتن مشتری، مشاوره به مشتری، ثبت خرید، دریافت وجه و خدمات پس از فروش را میان افراد مختلف تقسیم می کند. در کنار این ها، با ارائه گزارش های کنترلی به مدیران، آن ها را از عملکرد کارکنان خود آگاه می سازد. به عبارت دیگر، پروفایل هر شخص شامل برنامه های روزانه، جلسات آن شخص می باشد که باید در طول روز انجام دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کارشناس CRM مقاله شرح وظایف کارشناس ارتباط با مشتری را مطالعه نمایید.
کاربرد نرم افزار سی آر ام در تعیین هدف در زمینه فروش
از جمله کاربردهای جانبی CRM هدف گذاری و سرمایه گذاری برای فروش و بررسی رقبا است. نرم افزار سی آر ام بانک اطلاعاتی مشتریان و فروش است. بنابراین با داشتن این منبع، می توان میزان فروش هر محصول، فروش هر بازاریاب، نرخ تبدیل سرنخ ها به فروش را به راحتی به دست آورد. هر کدام از این موارد دید جامعی نسبت به عملکرد محصولات و کارکنان در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می دهد. بنابراین فروشندگان می توانند از درصد بودجه فروش و سودآوری آن آگاه شوند و سال بعد به درستی برای فروش هدف گذاری و سرمایه گذاری کنند.
کاربرد CRM در تقسیم عادلانه سرنخ های مشتریان احتمالی
در بسیاری ازمواقع بازاریابان از توزیع غیر عادلانه سرنخ های مهم و پرفروش بین اعضا ناراضی هستند. از جمله کاربردهای نرم افزار سی آر ام توزیع مناسب سرنخ ها بین کارشناسان فروش است. این نرم افزار سبب اتوماسیون فرآیندها و دسته بندی آن ها می شود. اطلاعات و دسته بندی کارشناسان فروش در نرم افزار سی آر ام به مدیران کمک می کند تا سرنخ ها را به درستی در بین اعضا تقسیم کنند. این توزیع عادلانه در مورد سایر خدمات به مشتریان نیز به کمک CRM قابل اجرا است.
کاربرد CRM در تحلیل دقیق فروش
همانطور که قبلا هم اشاره شد، نرم افزار سی آر ام کمک بزرگی به کارشناسان فروش و مدیران این حوزه است. نرم افزار CRM این امکان را فراهم می آورد تا مدیران شاخص های مورد نظر خود را در زمینه فروش تغییر داده و نتایج آن را تحلیل کنند. بدین ترتیب آن ها می توانند از میزان عملکرد سیستم فروش خود شامل برنامه ها و جلسات مشاوره و کمپین های مختلف آگاهی یابند. از کاربردهای CRM دادن داده ها و اطلاعات کافی در زمینه فرآیندهای خرید، انتظارات و نیازهای مشتریان و تقسیم بندی آن ها به مدیران کسب و کار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدیریت ارتباط با مشتری می توانید به مقاله مثال هایی از مدیریت ارتباط با مشتری مراجعه نمایید.
بدون دیدگاه